Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Graphica Creativa 2016 teki näyttelykohtaisen kävijäennätyksen Jyväskylän taidemuseossa

Graphica Creativa 2016 teki näyttelykohtaisen kävijäennätyksen Jyväskylän taidemuseossa

Sunnuntaina 1.1. päättyneessä kansainvälisessä grafiikkatriennaalissa a PRESENT to the PAST Graphica Creativa 2016 oli kävijöitä vajaan kolmen kuukauden aikana 11 710, joka on Jyväskylän taidemuseon näyttelykohtainen ennätys.

Kymmenentuhannen kävijän rajaa hätyyttelivät 2015 keskisuomalaista nykytaidetta esittelevä Matkalla maan keskipisteeseen (9 925 kävijää) sekä Jyväskylän kaupungin taidekokoelmien 1950–1960-luvun teoksiin keskittynyt Ehtiihän sinne Pariisiin myöhemminkin (9 201). Edellisen kerran yhdeksän tuhannen raja oli rikkoontunut vuonna 2011 keskisuomalaisesta maisemasta ammentaneessa Tunne maisema -näyttelyssä (9 215).


TEOSTIEDOT: Rembrandt Harmensz. van Rijn: Omakuva huivi kaulassa, 1633, viivasyövytys, 13,5 x 10,5 cm. Sinebrychoffin taidemuseo, Collanin kokoelma. Kuva Kansallisgalleria / Kirsi Hakola

Nykytaidetta ja taidehistoriaa yhdistävä Graphica Creativa 2016 sai hyvää palautetta kävijöiltä. - Paras näyttely mitä täällä oon nähnyt, sanoi nuori miesasiakas poistuessaan museosta. Ensimmäistä kertaa Jyväskylässä nähtiin vanhojen mestareiden, kuten Rembrandtin, Goyan ja Piranesin grafiikkaa. Hollantilaisen Rembrandt Harmensz. van Rijnin (1606–1669) pienikokoinen vedos Omakuva huivi kaulassa sai kysymään onko tämä ihan oikeasti tehty lähes 400 vuotta sitten.

Näyttelyssä oli mukana nykytaiteilijoita Belgiasta, Puolasta, Ranskasta, Ruotsista, Suomesta ja Yhdysvalloista. Kävijöitä ihastutti muun muassa tamperelaisen Hanna Vihriälän toisinto italialaisen Adamo Tadolinin (1788–1868) marmoriveistoksesta Ganymede ja kotka. Soran käyttö materiaalina sekä veistoksen moniulotteisuus kauniine varjoineen miellyttivät. Ranskalaisen Cathrine Keunin Kännykkäliikutuksia-sarjan muotokuvissa klassisen piirustustaidon elävä viiva yhdistettynä ajankohtaiseen aiheeseen tekivät vaikutuksen. Yhdysvaltalaisten Tom Huckin ja Patrick Merrillin (1948–2010) uljaan komeissa mustavalkoisissa puupiirroksissa on kantaaottavuutta, joka toi uutta näkökulmaa presidentinvaalien vuoksi ajankohtaisille Amerikan asioille.

Myös ammattikriitikot pitivät kokonaisuudesta. - Tällä kertaa Graphica Creativa on aikaisempia triennaaleja suppeampi, mutta sitäkin timanttisempi, arvioi Hannu Castrén Keskisuomalaisen näyttelykritiikissä. Päätoimittaja Pessi Rautio kirjoitti joulukuussa ilmestyneessä Taide-lehdessä laajan kuusisivuisen, näyttävästi kuvitetun kritiikin. Rautio päättää artikkelinsa keskisuomalaisen Matti Waskilammen (1940–2013) esiin nostoon. - Waskilampi tuntui koko uransa aikana viis veisaavan kuvataiteen trendeistä ja korrektisuuksista, ja niinpä hän tässä miltei manifestimaiseksi nousevassa näyttelykokonaisuudessa onkin taas kuin figuratiivisuuden tuhkasta noussut tuore ilmestys.

Seuraavan kerran grafiikkatriennaali Graphica Creativa järjestetään nimensä mukaisesti kolmen vuoden kuluttua vuonna 2019 Jyväskylän taidemuseossa.

Lisätietoja:
Näyttelyn kuraattorit, Jyväskylän taidemuseo, Seija Heinänen, 050 054 2082 ja Jukka Partanen, 050 4622 695, sähköposti etunimi.sukunimi@jkl.fi

5.1.2017Leena Lokka

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje