Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylä vahva tapahtumakaupunki

Jyväskylä on vahva tapahtumakaupunki

Jyväskylän kaupunki panostaa tapahtumatoiminnan kehittämiseen. Tapahtumien järjestämistä on helpotettu mm. sujuvoittamalla ulkoalueiden lupamenettelyjä ja luomalla uusia työkaluja. Tapahtumakaupungin nettisivuille jyvaskyla.fi/tapahtumakaupunki, tapahtumajärjestäjille suunnattuun oppaaseen ja tapahtumapaikkaesitteeseen on koottu tärkeää tietoa tapahtumajärjestämisestä Jyväskylässä.

Palautetta vuoden 2016 tapahtumajärjestäjiltä

Palautekysely on yksi työkalu tapahtumakaupungin kehittämisessä. Tapahtumakaupunki Jyväskylä aloitti järjestelmällisen palautteen keräämisen tapahtumajärjestäjiltä toukokuussa 2016. Palautekysely lähetettiin vuoden 2016 aikana 78 tapahtumajärjestäjälle ja vastauksia saatiin yhteensä 38. Tapahtumien joukossa on niin urheilutapahtumia, kulttuuritapahtumia, festivaaleja kuin messujakin. Palautetta saatiin laajasti sekä isoista 25 000 - 10 000 kävijän tapahtumista että pienemmistä noin 100 kävijän tapahtumista.

Tapahtumapaikkojen vaihtelevuudesta näkyy Jyväskylän monipuolisuus tapahtumakaupunkina: tapahtumia järjestetään Lutakonaukion ja kävelykeskustan lisäksi myös mm. puistoissa ja muilla ulkoalueilla, kokoustiloissa, oppilaitoksissa, kulttuuritiloissa sekä messuhalleissa. ”Palautekyselyn vastausten perusteella pystytään reagoimaan konkreettisiin puutteisiin esim. tapahtumapaikoilla ja helpottamaan tapahtumajärjestämistä järjestäjän näkökulmasta”, kertoo kaupungin tapahtumatoiminnan markkinointipäällikkö Jaana Ruponen. ”Kilpailevien tapahtumien päällekkäisyyksien välttäminen, mutta toisaalta yhteistyösynergioiden luominen on vahva tahtotila sekä Tapahtumakaupunki Jyväskylällä että tapahtumajärjestäjillä.”

Tutkimus tapahtumakävijöiden rahankäytöstä

Kesän 2016 aikana tutkittiin tapahtumakävijöiden rahankäyttöä Jyväskylässä. Henkilökohtaisella haastattelututkimuksella selvitettiin 300 ei-jyväskyläläiseltä tapahtumakävijältä rahankäytön lisäksi mm. viipymää kaupungissa, majoitusmuotoa, muiden palveluiden käyttöä ja suosittelua. Haastatelluista oli 21% muualta Keski-Suomesta ja loput muualta Suomesta ja ulkomailta. Tutkimukseen valittiin erityyppisiä tapahtumia. Ne olivat Jyväskylä Cup, Jyväskylän Kesä, SuomiPop 2016, WaterXFest 2016, Turvallisuus 2016 –messut ja Finlandia Marathon.

Tyypillisesti Jyväskylän tapahtumaan tultiin kahden hengen voimin, viivyttiin kaksi päivää ja käytettiin rahaa yhteensä 188 euroa per henkilö. Käytetystä rahasta suurin osa meni yöpymiseen, 122 euroa. Tuoteostoksiin kulutettiin 82 euroa ja ruokaan ja juomaan 74 euroa. Pääsylippuihin käytettiin keskimäärin 58 euroa.

76% kävijöistä saapui omalla autolla keskimäärin 200 kilometrin päästä. Kyselyyn vastanneista 30% majoittui hotellissa ja 43% majoittui kotona tai ei tarvinnut majoitusta. Jälkimmäinen luku selittyy sillä, että päiväkävijöiden määrä Keski-Suomesta oli suuri. 13% majoittui ystävien luona. Tieto tapahtumasta saatiin hyvin pitkälti sähköisesti joko nettisivuilta tai sosiaalisesta mediasta. Ystävien suosittelu oli myös merkittävässä roolissa. Mainonta ei enää ollut kovin merkittävää. Tässä oli paljon hajontaa eri tapahtumien välillä.

Jyväskylässä järjestetään vuosittain noin 5000 erikokoisista tapahtumaa pienemmistä pop-up tapahtumista suuria massoja liikuttaviin tapahtumiin. Näistä yli tuhat on yli 200 hengen tapahtumia, ja näistä suurtapahtumia lasketaan olevan noin 60 kappaletta. ”On todella vaikea arvioida, kuinka paljon tapahtumat houkuttelevat kävijöitä Jyväskylään, koska iso osa tapahtumista on maksuttomia yleisötapahtumia”, kertoo Jaana Ruponen. ”Luku on kuitenkin satoja tuhansia, ja kun sen kertoo 188 eurolla, tapahtumakävijöiden tulovaikutus on merkittävä.”

Tapahtumaideakilpailun satoa

Tapahtumakaupunki Jyväskylä järjesti syksyllä 2016 ideakilpailun, jossa haettiin ideoita uusista Jyväskylään sopivista tapahtumista. Kilpailuun osallistuttiin yhteensä 39 tapahtumaidealla ja hyvien ideoiden joukosta palkinto päätettiin jakaa lopulta kahden voittajan kesken. Ideakilpailun voittajat olivat Tero Tuovinen ja DroneRally-tapahtuma sekä Anne Sulander ja Likely Gone Hiking - kansainväliset retkipäivät. Kunniamaininnan sai Juuso Sillanpään idea Rantaraitti Triathlon. ”Ideakilpailun voittajat kaipaavat yhteistyökumppaneita ja tapahtumatuottajia ideoidensa toteuttamiseksi”, summaa Jaana Ruponen. ” Toivomme kiinnostuneilta tahoilta yhteydenottoja.”

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Jaana Ruponen, Tapahtumakaupunki Jyväskylä, puh. 050 344 6496, jaana.ruponen[at]kl.fi

30.1.2017Mikael Ratschinskij

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje