Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän kaupungin perusopetus julkaisi videot opetussuunnitelmasta ja arvioinnista

Jyväskylän perusopetus julkaisi videot opetussuunnitelmasta ja arvioinnista

Perusopetuksessa otettiin kuluvan lukuvuoden alussa käyttöön uusi opetussuunnitelma, joka uudistaa niin opetusta kuin arviointia. Nyt uuden ”opsin” kanssa on opiskeltu puolisen vuotta, ja on aika kurkistaa millaisia ensikokemuksia Jyväskylässä on kertynyt. Jyväskylän kaupungin perusopetus on tehnyt aiheesta kaksi videota, joista toinen kertoo esimerkin opetussuunnitelman soveltamisesta neljäsluokkalaisten arjessa, toisella videolla opettajat pohtivat uudistuvaa arviointia.

Videot on tehty ensisijaisesti keskustelun herättäjäksi uuden opetussuunnitelman ja arviointimallin kanssa työskenteleville. Samalla ne kuitenkin antavat kaikille asiasta kiinnostuneille mahdollisuuden kurkistaa jyväskyläläisten koulujen arkeen lukuvuonna 2016-2017, sekä tutustua uuden opetussuunnitelman tuomiin uusiin tuuliin niin opetuksessa kuin arvioinnissa.

Opetussuunnitelma uudistaa toimintakulttuuria

Jyväskylässä Vesangan koululla neljäsluokkalaiset oppilaat ovat opettaja Hannu Rainerman johdolla toteuttaneet uutta ”opsia” jo jonkin aikaa. Video tutustuttaa meidät uuden opetussuunnitelman pääkohtiin ja näyttää kuinka Hannu on muokannut niistä sisällöt arjen koulutyöhön.

Videon nähneet opettajat ovat kertoneet esimerkin kuvaavan myös yleisellä tasolla hyvin sitä otetta, jolla alakouluissa nykyisin opiskellaan. Videolla kerrotut asiat ja opetusmetodit eivät ole vieraita muissakaan kouluissa. Uuden opetussuunnitelman myötä työtavat eivät ole enää niin sidottuja luokkahuoneeseen tai tiettyyn oppikirjaan. Hannun luokan esimerkki on monelta osin arkea alakouluissa ympäri Jyväskylää ja koko Suomea.

Videoesimerkki opetuksen ja luokan toimintakulttuurin uudistamisesta: https://youtu.be/kidit_hQpps

Voiko arvioida ilman numeroita?

Toisessa videossa pohditaan uudistuvaa arviointia opettajan työn näkökulmasta ja avataan samalla myös arvioinnin periaatteita. Äänensä tälle pohdinnalle antavat videolla jyväskylä-läisopettajat Jorma Pollari ja Jarmo Lyhty. Arvioinnin tehtävä on ohjata ja kannustaa opiske-lua sekä kehittää oppilaan edellytyksiä itse- ja vertaisarviointiin. Suoriutumista ja taitojen kehittymistä arvioidaan suhteessa ennalta asetettuihin tavoitteisiin. Tavoitteet asetetaan ja arvioidaan yhdessä opettajan kanssa keskustellen: mitä ja miten opiskellaan, millaisia tavoitteita oppilailla on ja mitä pitäisi vielä oppia.

Jyväskylässä on kuluvan lukuvuoden alusta luovuttu 5.-6. luokkalaisten numeerisesta luku-vuosiarvioinnista, mutta luokilla 7.-9. numeerinen lukuvuosiarviointi säilyy. Arvioinnin ja oppimistavoitteiden määrittelyn tueksi vuosiluokille 1–2 ja 3–6 on tehty oppimisen edistymisen ja osaamisen kuvaukset oppiaineissa sekä käyttäytymisessä. Luokilla 7–9 vastaavat kuvaukset otetaan käyttöön asteittain.

Uusi OPS ja arvionti – ajatustenvaihtoa jyväskyläläisittäin: https://youtu.be/blzvVCyXfKM.

Lisätietoja:
Jyväskylän kaupungin perusopetus,
- OPS2016 -arviointityöryhmän puheenjohtaja, rehtori Pipsa Teerijoki, p. 014 266 7680
- OPS2016 -pedagoginen koordinaattori Sirpa Orell, p. 014 266 7147

22.2.2017Antti Laukkarinen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje