Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Perheet tyytyäisiä varhaiskasvatuspalveluihin Jyväskylässä

Perheet tyytyväisiä varhaiskasvatuspalveluihin Jyväskylässä

Jyväskyläläiset varhaiskasvatuksen asiakasperheet ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa varhaiskasvatuspalveluun. Huhtikuussa toteutetussa palvelukyselyssä kunnallinen varhaiskasvatus sai keskiarvon 8,89 ja yksityinen 9,21 asteikolla 4-10. Asiakaskyselyyn vastasi 1052 kunnallisten ja 280 yksityisten palvelujen asiakasperhettä sekä 126 kerhojen asiakasperhettä.

Kyselyllä kartoitettiin tällä kertaa muun muassa lasten ja henkilökunnan välistä vuorovaikutusta sekä varhaiskasvatussuunnitelmassa sovittujen asioiden ja osallisuuden toteutumista. Lisäksi arviointiin, onko lapsi päässyt esittämään omia ajatuksiaan ja mielipiteitään, kuinka lapsi on viihtynyt varhaiskasvatuspaikassa, saanko lapsi riittävästi liikuntaa päivän aikana sekä ovatko päivälepokäytänteet olleet sujuvia.

Perheillä halukkuutta osallistua enemmän lapsen varhaiskasvatuspaikan toimintaan

Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että vuorovaikutuksen toteutuminen lasten ja henkilökunnan, henkilökunnan ja lasten vanhempien välillä sekä lasten kesken toimii hyvin. Kunnallisen palvelun saamien vastausten keskiarvo on 4,3 ja yksityisen 4,5 asteikolla 1–5.

Puolet vastaajista oli tietoisia, kuinka osallisuus toteutuu lapsen varhaiskasvatuspaikassa. Kunnallisen palvelun asiakkaista 57 % ja yksityisen asiakkaista 61 % haluaisivat, että osallisuus toteutuisi perheiden yhteisten tapahtumien kautta. Säännölliset tapaamiset ja keskustelut henkilöstön kanssa sekä päivän viettäminen yhdessä lapsen kanssa varhaiskasvatuspaikassa saivat kannatusta 50 %:lta vastaajista.

Avointen kysymysten palaute on vielä purkamatta. Palaute analysoidaan tarkemmin tulosten jatkokäsittelyssä.

Tuloksia käydään tarkemmin läpi varhaiskasvatuspaikoissa

Asiakaskyselystä valmistuvia tulosraportteja ja analyysejä esiteltiin sivistyslautakunnalle 17.5. Päiväkodinjohtajat käyvät läpi oman esimiesalueensa palautteita henkilökunnan kanssa ja tiedottavat perheille niistä muutoksista, joita palautteen pohjalta voidaan toteuttaa.

– Varhaiskasvatuksen ja kerhotoiminnan asiakaskysely on lasten vanhempien suora keino vaikuttaa palveluun ja sen kehittämiseen, ja kyselyn tulokset ovat palvelujen kehittämisen pohjana, sanoo Tarja Ahlqvist. Muita vanhempien vaikutuskanavia ovat varhaiskasvatuksen asiakasraati sekä lasten vasu-keskustelut.

Lisätietoja:
palvelujohtaja Tarja Ahlqvist, Jyväskylän varhaiskasvatuspalvelut, p. 014 266 3269

18.5.2017Minna Hakkarainen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje