Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jyväskylän kaupungin vanhuspalveluissa puututaan yksityisen tuottajan laatupoikkeamiin

Jyväskylän kaupungin vanhuspalveluissa puututaan yksityisen tuottajan laatupoikkeamiin

Jyväskylän kaupungin vanhuspalvelut on kuluneen vuoden aikana saanut palautetta siitä, ettei tietyn palveluasumisen yksikön palvelut toteudu sopimuksen edellyttämällä tavalla. Palautteen myötä kaupunki on tehnyt yksikköön valvontakäyntejä ja havainnut epäselvyyksiä mm. henkilöstömitoituksessa, asukkaiden viriketoiminnassa sekä ravintosuosituksissa. Kaupunki on käynyt useita neuvotteluja palveluntuottajan kanssa laatupoikkeamien korjaamiseksi.

Kaupunki järjesti eilen illalla kyseisen yksikön, Viitahoiva Oy:n, asukkaille ja omaisille tilaisuuden, jossa kaupunki kertoi palvelun laadussa olleista poikkeamista. Viitahoiva on kaupungin kilpailutettu palveluasumisen palveluntuottaja, jonka asukkaana on noin 50 jyväskyläläistä ikäihmistä. Tilaisuudessa kaupunki kertoi omaisille, että asukkailla on mahdollisuus vaihtaa halutessaan kyseisen palveluntuottajan palveluista muiden palveluntuottajien tai kaupungin omien yksiköiden asiakkaiksi.

- Asiakkaille ei laatupoikkeamista johtuen ole aiheutunut suoranaista vaaraa, mutta palveluiden tilaajana edellytämme, että asiakkaat saavat tasalaatuiset palvelut kaikissa omissa sekä kilpailutetuissa yksiköissämme. Tilanteesta johtuen varmistamme nyt, että asiakkaat ja heidän omaisensa ymmärtävät oikeutensa ja tietävät että heillä on oikeus myös vaihtaa palveluntuottajaansa, mikäli laatu ei täytä kaupungin edellyttämää tasoa, kertoo vanhuspalveluiden palvelujohtaja Maarit Raappana.

Kyseessä olevan yksikön tilanteesta on kaupungille valittaneet asukkaiden omaiset sekä yksikön työntekijät jo viime vuoden aikana. Kaupungin valvontayksikkö on tehnyt yksikköön välittömästi tarkastuskäyntejä ja käynyt useaan otteeseen neuvotteluja siitä, miten tilanne aiotaan saada sopimuksen edellyttämälle tasolle. Palveluntuottaja on ryhtynyt toimenpiteisiin poikkeamien korjaamiseksi. Kaupunki kuitenkin katsoo kevään aikana toteuttamansa seurannan perusteella, ettei korjaustoimenpiteet ole olleet riittäviä eikä sopimuksen laatutaso edelleenkään kaikilta osin täyty.

- Kaupunki ei irtisano sopimuksia, mutta kokee velvollisuutenaan informoida asukkaita ja omaisia sekä tarjota heille halutessaan mahdollisuutta vaihtaa palveluntuottajaa. Kaupungin palveluohjaajat opastavat asiakkaita ja omaisia tarvittaessa järjestelyjen tekemisessä. Kaupunki ei ohjaa uusia asiakkaita sopimuksen piiriin, Maarit Raappana kuvaa.

Kaupunki on kilpailuttanut palveluasumisen puitesopimukset perusturvalautakunnan päätöksellä vuosina 2013 ja 2014. Kilpailutusten myötä kaupunki voi tarjota asukkaille paikkoja useammista eri palveluasumisen yksiköistä. Kaupungilla on lisäksi omia palveluasumisen yksiköitä ja palveluita tuottaa myös useammat palvelusetelituottajat. Kyseisen yksikön tilanteessa palveluohjaajat kertovat asukkaille asumisen vaihtoehdoista ja opastavat tarvittaessa palveluntuottajien vaihdossa.

Lisätietoja: Jyväskylän kaupungin vanhuspalveluiden palvelujohtaja Maarit Raappana, p. 014 266 3634 sekä Jyväskylän kaupungin vanhuspalveluiden valvontakoordinaattorit Päivi Hytönen, p. 014 266 1844 ja Riitta Matikainen, p. 014 266 3731

27.6.2017Emmi Hyvönen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje