Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Uutisarkisto » Jälleen saa halata sossua Jyväskylän kävelykadulla – kehittäjäasiakkaiden kokemuksella parannetaan sosiaalipalveluita

Jälleen saa halata sossua Jyväskylän kävelykadulla – kehittäjäasiakkaiden kokemuksella parannetaan sosiaalipalveluita

Jyväskylän kävelykadulla saa halata sossua jo toisen kerran. Muun muassa idea Halaa Sossua -tapahtumasta on Jyväskylän kaupungin aikuissosiaalityön henkilöstön ja kehittäjäasiakkaiden yhteistyön tulosta. Kehittäjäasiakas on sosiaalipalveluiden asiakas tai asiakkaan omainen. Hän tuo kokemuksensa ja ideansa aikuissosiaalityön palveluiden kehittämiseen ja parantamiseen, ja on mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa palveluja yhdessä työntekijöiden kanssa.

Kehittäjäasiakkaiden ja henkilökunnan yhteisen kehittämisen tuloksena Jyväskylän aikuissosiaalityössä on muun muassa avattu Facebook -sivu ja chat -palvelu, otettu käyttöön sähköinen palautejärjestelmä, käynnistetty erilaisia ryhmiä ja asiakasraati sekä järjestetty erilaisia tapahtumia.
– Vuoropuhelu yhteiskehittämisryhmässä on ollut antoisaa. Kehittäjäasiakkaat ovat esimerkiksi tuoneet esille sen, etteivät tavalliset kuntalaiset tiedä, millaista apua sosiaalitoimistosta saa, kenelle se on tarkoitettua, miten suurissa ongelmissa pitää olla ennen kuin olisi oikeutettu aikuissosiaalityön palveluihin. Yhteiskehittämisessä on mietitty ja toteutettu niitä lukuisia tapoja, joilla tultaisiin tutummaksi, ihmisläheisemmäksi, madallettaisiin kynnystä hakea apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennaltaehkäisevästi, selvittää kehittäjäsosiaalityöntekijä Kaisa Kohvakka.

Satu on yksi kehittäjäasiakkaista. Hänen oma palvelukokemuksensa innosti mukaan kehittämiseen.
– On tärkeää, että ihmiset, jotka käyttävät palveluja, ovat niitä myös kehittämässä ja vaikuttavat siihen, millaista palvelua saavat. Kun omia asioitani ja vuoropuhelua sosiaalipalveluiden kanssa hoidettiin pitkälti paperilla, koin turvattomuutta. Kehittäjäasiakastoimintaan kannattaa lähteä mukaan, sitä kautta voi vaikuttaa palveluihin. Aito kiinnostus riittää, kehittäjäasiakas Satu kannustaa.

Uudet kehittäjäasiakkaat tervetulleita mukaan toimintaan

Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishanke Soskun käynnistämä asiakkaiden ja henkilöstön yhteiskehittämisen ryhmä kokoontuu keskimäärin kaksi kertaa kuussa Hannikaisenkadun sosiaaliasemalla. Uudet kehittäjäasiakkaat ovat tervetulleista mukaan toimintaan. Tapaamisiin voi osallistua omien voimavarojensa mukaan.

Jyväskylän kaupungin aikuissosiaalityö ja kuntouttavat palvelut on mukana valtakunnallisessa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa ja THL:n koordinoimassa Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeessa, Soskussa.

Halaa Sossua -tapahtuma Jyväskylän kävelykadulla 8.9.

Tule tapaamaan, jututtamaan, kättelemään tai halaamaan Jyväskylän kaupungin aikuissosiaalityön henkilöstöä ja kehittäjäasiakkaita Jyväskylän keskustaan kävelykadulle Kompassin ympäristöön perjantaina 8.9. klo 12–15 Halaa Sossua -tapahtumaan. Halaa Sossua -tapahtuma järjestetään nyt toisen kerran.

Halaa Sossua -tapahtuma antaa kasvot aikuissosiaalityölle, tekee aikuissosiaalityön palveluja tutuksi sekä madaltaa kynnystä tulla asioimaan sosiaalipalveluissa. Aikuissosiaalityön kehittäjäasiakkaat kertovat omasta toiminnastaan ja asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksista.

Hannikaisenkadun sosiaaliasemalla avoimet ovet kaikille kiinnostuneille 14.9.

Hannikaisenkadun sosiaaliasemalla vietetään Avoimien ovien iltapäivää torstaina 14.9. klo 13–15. Iltapäivän aikana esitellään aikuissosiaalityön työmuotoja ja palveluita. Myös kehittäjäasiakkaat ovat kertomassa yhteiskehittämistoiminnasta.

www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/sosiaaliasemat/aikuissosiaalityo
www.jyvaskyla.fi/hankkeet/sosiaalinen_kuntoutus
www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/sosiaaliasemat/aikuissosiaalityo/toimintaa


Lisätietoja:
kehittäjäsosiaalityöntekijä Kaisa Kohvakka, p. 014 266 7262
projektipäällikkö Seija Kinnunen, p. 014 266 3550

Halaa Sossua -tapahtumasta ja Avoimista ovista:
sosiaaliohjaaja Matias Malinen, p. 014 266 7512
sosiaalityöntekijä Sami Markuksela, p. 014 266 3408

1.9.2017Tuija Ijäs

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje