Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
25.9.2017

Banaani vai bumerangi

 Sähköpostiini kolahti tänään kooste Keljonkankaan yhtenäiskoulun yleisötilaisuudesta 12.9.17. Osallistujia oli kaavoituksen mukaan mukavasti, yli 50 henkeä. Illan teemanahan oli kaavaluonnoksen esittely ja tulevan koulurakennuksen käyttäjien kuuleminen suunnittelun näkökulmasta. Yleisen virallisen infon jälkeen lähdettiin työskentelemään viiden pöydän taktiikalla, jossa kerättiin vinkkejä kouluna toimivan monitoimirakennuksen ja pihan suunnitteluun. Aihepiireinä olivat:

  • Kaavaluonnos ja liikenne
  • Pihat ja liikunta
  • Taide
  • Harrastetoiminta
  • Koulutoiminta ja –rakennus

Saimme huikean määrän vinkkejä ja avoimia kysymyksiä, jotka ohjaavat koulun suunnittelua alkuvaiheen oppilaiden osallistamisesta aina arkkitehdin valmiisiin piirustuksiin. Iltaan osallistujien vahvana tahtotilana oli vaikuttaa tilojen soveltuvuuteen mahdollisimman monien käyttäjien tarpeisiin ja se on myös meidän suunnittelutiimimme aito halu. Terveelliset ja turvalliset tilat ovat kaiken suunnittelun pohjana ja vaatimuksena. Päällimmäisenä kaikista vinkeistä mieleen jäi kuitenkin hankkeen kokonaisuuden positiivisuus. Ollaan yhdessä suunnittelemassa koulua, jolla on merkittävä asema Keljon suuralueen asukkaille vauvasta vaariin.

Hankkeesta vastaavana rehtorina minulla on ollut mahdollisuus olla mukana lähes kaikissa hankkeen työryhmissä puolen vuoden ajan. On ollut hienoa huomata, että hankkeen parissa puuhailevilla eri hallintokuntien henkilöillä on yhteinen tavoite kirkkaana mielessä. Suunnitella koulua tiimihengellä niin, että pyritään ottamaan huomioon mahdollisimman monet mielipiteet ja näkemykset. On selvää, että aina näkemykset eivät ole yhtenevät, mutta erittäin vähän on ollut eripuraa. Se on tällaisissa(kin) hankkeissa tärkeää, koska ristivedolla venekään ei mene yleensä suoraan.

Eilen oltiin koolla pohtimassa tilojen tehokasta suunnittelua ja käyttöä. Tunsin, kuinka suuret euromäärät leijailivat keskustelussa ja asettuivat lopulta pedagogisesti järkeville paikoille. Raamin muodostuttua arkkitehdin on selkeämpi suunnitella mahdollisimman kustannustehokasta rakennusta, jossa ei ole tingitty uuden opetussuunnitelman hengestä. Tuleva Keljonkankaan yhtenäiskoulu on valmistuttuaan Kuokkalan yhtenäiskoulun rinnalla perusopetuksen koulu, jossa tulevaisuuden oppimisen haasteet otetaan mahdollisimman hyvin huomioon. Huomenna olen menossa kokoukseen, jossa pohditaan lasten ja nuorten osallistamista koulun suunnitteluun työpajatyöskentelyn keinoin. Tarkoituksena on löytää rakentamisvinkkejä, jotka auttaisivat oppilaiden viihtyvyyteen ja hyvinvointiin koulurakennuksessa. On hienoa olla mukana tässä kaikessa ja antaa osaamistani käyttöön tulevien yhtenäiskoulun oppilaiden hyväksi.
Hyvä tästä tulee!

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje