Suoraan sisältöön

Hannele RuotsaloValokeilassa: Dramaturgi Hannele Ruotsalo

Hannele Ruotsalo on opiskellut ohjaajaksi Tampereen yliopiston Draamastudiossa, jonka jälkeen hän on täydentänyt opintojaan eri yhteyksissä mm. Tampereen yliopistossa. Yhteiskuntatieteiden maisterin opinnot hän sai päätökseen 1974 tiedotusoppi pääaineenaan. Ennen v. 1985 alkanutta kiinnitystään Jyväskylän kaupunginteatterissa hän on työskennellyt freelancerina mm. Yleisradiossa sekä eri aikoina opetustehtävissä Suomen Teatterikoulussa ja Näyttelijäntyönlaitoksella Tampereen yliopistossa. Dramaturgin työn lisäksi Ruotsalo on ohjannut ja käsikirjoittanut näytelmiä.

Kesän korvalla Hannele Ruotsaloa haastatteli teatterikuraattori Antti Niskanen

Yksi erityislaatuisimmista ja samalla mielenkiintoisimmista teatteriammateista on dramaturgi. Hannele, mitä dramaturgin työ pitää sisällään?


Erityislaatuinen työ varmaan siksi, että yleensä kukaan ei tiedä mitä dramaturgi tekee, ja ammattinimike sopii huonosti suomalaisen suuhun! Lyhyesti kai voisi sanoa, että dramaturgi on teatterissa kirjallinen asiantuntija. Toisaalta työ voi eri teattereissa pitää sisällään hyvin erilaisia työnkuvia. Itse pidän tärkeimpänä ohjelmiston suunnittelua, ja se taas tarkoittaa näytelmien etsimistä ja lukemista myös vierailla kielillä. En ole näytelmäkirjailija, mutta näytelmädramatisoinnit tai sovitustyöt ovat olleet mielenkiintoisia työrupeamia. Tarkistan käännöksiä, teen tarvittaessa yhteistyötä kirjailijoiden kanssa, kirjoitan näytelmistä esitteisiimme ja käsiohjelmien toimittaminen on ollut iso osa työtäni.

Tänä keväänä taas tuhannet nuoret hakevat itselleen opiskelupaikkaa ja sen myötä ammattiaan. Mikä sai sinut hakeutumaan teatterialalle? Oliko ohjaaja-dramaturgin työ itsestäänselvyys? Oliko sen lisäksi muita vaihtoehtoja?

Halusin näyttelijäksi, esiinnyin paljon koulun näytelmissä ja harrastajateattereissa. Suomen Teatterikoulun karsinnoissa olin loppumetreillä. Tampereen yliopiston Näyttelijäntyön laitokselle sain (syväkurkut ovat kertoneet) huippupisteet, mutta syystä tai toisesta minua ei valittu. Loppujen lopuksi minut kutsuttiin opiskelemaan Tampereen yliopiston Draamastudioon ohjaamista. Aloitin opiskelut siellä 19-vuotiaana.

Olet käsikirjoittanut, dramatisoinut ja sovittanut näytelmiä. Lisäksi sinut tunnetaan ohjaajana. Mikä näistä on itsellesi läheisin alueesi? Miksi?

Olin viisitoista vuotta freelance-ohjaajana Radioteatterissa Yleisradiossa. Joskus haikailen niitä aikoja, intensiivinen työ vei mukanaan. Dramaturgin työ on mielestäni kuitenkin suora jatke kuunnelmien ohjaamiselle. Radiossa kaikki on niin tekstilähtöistä. Rakastan sisältöjen tonkimista ja tulkitsemista.

Mikä on sinulle itsellesi läheisin ja rakkain työsi? Miksi?

Oikea ja ainoa vastaus tähän varmasti on, että juuri se työ, mitä juuri sillä hetkellä tekee. Viirun ja Pesosen dramatisointi pari vuotta sitten oli inspiroivaa. Nyt kun ohjaan Rosa Liksomin Mie sanon suohraan -uusintaensi-iltaan tulevaa monologi-koostetta, olen taas vaikuttunut kirjailijan räävittömästä ja rakastettavasta kynänjäljestä.

Millaista on hyvä teatteri tai millainen on hyvä esitys?

Hyvää teatteria ja hyvä esitys on sellainen, josta jää kohottunut olo! Esitys, joka saa tunteet ja ajattelun kierroksille.

Mieleenpainuvin teatterimuistosi?

Muistelen usein Juri Ljubimovin ohjaamaa Kolmea sisarta Taganka-teatterissa. Venäläiset osaavat yhdistää voiman ja herkkyyden. Ihailen latvialaisen Alvis Hermaniksen ohjauksia. Jäljen ovat jättäneet oman teatterimme Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen ja musikaali Miši. Näytäntövuoden 2012-2013 Myrskyluodon Maija oli vaikuttava esitys. Totta kai Täällä Pohjantähden alla, Maan päällä yksi paikka on etc.etc.

Työskentely repertuaariteatterissa on monipuolista: saa tehdä draamaa, komediaa, farssia, lastennäytelmiä, musikaalia jne. Mikä on itsellesi ollut kiinnostavin laji? Toisaalta, mikä haastavin?

Kaikki teatterin tekeminen on haastavaa. Komedia on älyttömän vaikea laji. Ryppyotsaisuutta vieroksun, tosikkomaisuus hirvittää. Kunnon satiiri on poikaa. Farssi vaatii aivan oman erikoisosaamisensa. Tekotaiteellisuus saa karvat nousemaan pystyyn. Liika sentimentaalisuus ei liikuta. Tragikomediat ovat teatteria parhaimmillaan. Ja lastenteatteri on kiehtovaa.

Työurasi on kestänyt nyt todellakin 42 vuotta, josta 25 ja risat Jyväskylän kaupunginteatterissa. Se on kunnioitettavan pitkä ura. Millä eväillä tai ohjeilla lähettäisit kokemuksesi myötä nuoren dramaturgiopiskelijan teatterikentälle työskentelemään? Millaisia taitoja teatterialalle tarvitaan tai tullaan tarvitsemaan?

Nuoret dramaturgiopiskelijat ovat aika usein näytelmäkirjailijoita identiteetiltään. Dramaturgin työ laitosteatterissa (tämä outo laitostitteli) vaatii sopeutumista siihen, että ei itse ole kukkona tunkiolla. Omat ideasi, näytelmälöytösi ja työsi jäävät väistämättä taka-alalle, kun teos alkaa elää ohjaajan ja näyttelijöiden käsissä. Ohjelmistosuunnittelu, silloin kun se sujuu hyvin teatterinjohtajan ja ohjaajien kanssa, on taiteellista työtä. Sitä ei aina mielletä sellaiseksi. Jos haluaa lehtien otsikoihin ja esille, ei kannata ryhtyä dramaturgiksi.

Kuten muussakin työelämässä, puhutaan teatterialallakin paljon muutoksen tuulista. Miten teatteri tai teatterikenttä tulee muuttumaan – vai tuleeko niin tapahtumaan?

Kenpä tietäis sen? Toivottavasti ensemble-työskentely elää ja hengittää myös tästä eteenpäin.

Eläkepäivien myötä oma elämäsi muuttuu, mutta mihin suuntaan? Mitä odotat tulevalta elämänvaiheelta?

Odotan ensi kesän purjehduksia, mummina olemisen hauskuutta, että terveys pysyisi tolpillaan. On enemmän aikaa lukea hyviä kirjoja ja ajatella! Ehkä kirjoittelen, ehkä en. Varmaan kaivan taas ranskan kirjat esille. Yritän opetella sanomaan ääneen sanaparin: olen eläkkeellä. Ja sitten taas mennään. Ehkä teatteriin katsomaan jotain esitystä?

Jyväskylän kaupunginteatteri
Vapaudenkatu 36
40100 Jyväskylä


@jklteatteri #jklteatteri

Lippumyymälä
Vapaudenkatu 36
puh. 014 266 0110

Lippumyymälä avoinna
Ma-pe klo 12-17,
(esitys- ja konsertti-iltoina klo 19 saakka),
la klo 12-19, su suljettu

Avoinna su 26.11. klo 12-16.30

Lippumyymälän ollessa suljettu, lippuja voi ostaa osoitteesta www.lippu.fi

Ryhmämyynti
(väh. 20 henkilön ryhmät)
puh. 014 266 4175
arkisin klo 16 saakka
teatteri.markkinointi(at)jkl.fi

Lue Aaltoja!-lehden uusin numero!

Taidetestaajat

Jaa sivun sisältö:


@jklteatteri #jklteatteri

Jyväskylän kaupunginteatteri | Vapaudenkatu 36, 40100 Jyväskylä | Lippumyymälä, p. 014 266 0110

Copyright Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoa sivustosta