Suoraan sisältöön

Siipirataslaiva Lahtis valmistui 1865 Grichtonin konepajalla Turussa ja kuljetettiin osina talvista Hämeen härkätietä Vähä-Äinöön Päijänteen rannalle. Varsinkin laivan höyrykattila oli haaste tuolloisille hevospeleille.

Lahtis liikennöi Anianpellon ja Jyväskylän linjalla, kunnes Vääksyn kanavan valmistuminen vuonna 1871 avasi väylän Hollolan Lahteen ja samalla Helsinki-Pietari rautatien varteen.

Vuonna 1905 Lahtis koki muodonmuutoksen, kun sen siipirattaat poistettiin. Sujuvakulkuinen, kapea ja pitkä, 33-metrinen laiva kilpaili Päijänteen nopeimman aluksen kuninkuudesta Severus Konkolan Jämsä-laivan kanssa.

Heinolan vallanneet punaiset upottivat Lahtis-aluksen Jyrängön virtaan vuonna 1918. Sieltä nostettuna alus koki monia vaiheita ja omistussuhteita. Alennettiinpa se välillä proomuksikin. Nykyisin Lahtis majailee Jyväskylän seudulla ja kokeilee uusien omistajien käsissä vesille tulemistaan.

Erkki Verkkonen

(Kirjoittaja on julkaissut Päijänne-romaanin Juho ja hänen poikansa Einar. Päivä 2002. Lisää tietoa Verkkosen suvun laivureista ja Päijänteen laivoista löytyy nettisivulta http://www.netsonic.fi/~verkko/laivurit/index.html)

Lahtis Jyväskylän rannassa kesällä 1980. Kuvannut Toivo Ek.

Lahtis 2000-luvun alussa nostettuna maihin Lutakonniemeen. Kuvannut Mattu Verkkonen

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 • Sivun alkuunTietoja sivustosta