Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Sosiaalipalvelut » Sosiaalityö ja toimeentulo

Ajankohtaista

Ajankohtaista aikuissosiaalityössä

Puhelinajat ovat poistuneet

Kokeilu uudistaa sosiaaliaseman puhelinajat, soittoajoista luovutaan kokonaan. Virka-aikana voit tavoitella omaa työntekijääsi haluamanasi ajankohtana. Mikäli työntekijä ei ole juuri silloin tavoitettavissa, vastaajaviesti ohjaa sinua toimimaan tai kertoo milloin työntekijä on parhaiten tavoitettavissa.

Aikuissosiaalityön uutiskirje on nyt julkaistu!

Aikuissosiaalityön uutiskirjeestä saat ajankohtaista tietoa aikuissosiaalityön kuulumisista. Uutiskirje pyritään julkaisemaan 4-5 kertaa vuodessa. Lue uusin uutiskirje tästä. Edellinen eli uutiskirje 2/2017 löytyy tästä.

Kehittäjäasiakkaiden kokemuksella parannetaan sosiaalipalveluita


Kehittäjäasiakas on sosiaalipalveluiden asiakas tai asiakkaan omainen. Hän tuo kokemuksensa ja ideansa aikuissosiaalityön palveluiden kehittämiseen ja parantamiseen, ja on mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa palveluja yhdessä työntekijöiden kanssa.

Kehittäjäasiakkaiden ja henkilökunnan yhteisen kehittämisen tuloksena Jyväskylän aikuissosiaalityössä on muun muassa avattu Facebook -sivu ja chat -palvelu, otettu käyttöön sähköinen palautejärjestelmä, käynnistetty erilaisia ryhmiä ja asiakasraati sekä järjestetty erilaisia tapahtumia.
– Vuoropuhelu yhteiskehittämisryhmässä on ollut antoisaa. Kehittäjäasiakkaat ovat esimerkiksi tuoneet esille sen, etteivät tavalliset kuntalaiset tiedä, millaista apua sosiaalitoimistosta saa, kenelle se on tarkoitettua, miten suurissa ongelmissa pitää olla ennen kuin olisi oikeutettu aikuissosiaalityön palveluihin. Yhteiskehittämisessä on mietitty ja toteutettu niitä lukuisia tapoja, joilla tultaisiin tutummaksi, ihmisläheisemmäksi, madallettaisiin kynnystä hakea apua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennaltaehkäisevästi, selvittää kehittäjäsosiaalityöntekijä Kaisa Kohvakka.

Satu on yksi kehittäjäasiakkaista. Hänen oma palvelukokemuksensa innosti mukaan kehittämiseen.
– On tärkeää, että ihmiset, jotka käyttävät palveluja, ovat niitä myös kehittämässä ja vaikuttavat siihen, millaista palvelua saavat. Kun omia asioitani ja vuoropuhelua sosiaalipalveluiden kanssa hoidettiin pitkälti paperilla, koin turvattomuutta. Kehittäjäasiakastoimintaan kannattaa lähteä mukaan, sitä kautta voi vaikuttaa palveluihin. Aito kiinnostus riittää, kehittäjäasiakas Satu kannustaa.

Uudet kehittäjäasiakkaat tervetulleita mukaan toimintaan seuraava kokoontuminen 25.9.2017 klo 10.00-11.30.

Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishanke Soskun käynnistämä asiakkaiden ja henkilöstön yhteiskehittämisen ryhmä kokoontuu keskimäärin kaksi kertaa kuussa Hannikaisenkadun sosiaaliasemalla. Uudet kehittäjäasiakkaat ovat tervetulleista mukaan toimintaan. Tapaamisiin voi osallistua omien voimavarojensa mukaan.

Jyväskylän kaupungin aikuissosiaalityö ja kuntouttavat palvelut on mukana valtakunnallisessa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa ja THL:n koordinoimassa Sosiaalisen kuntoutuksen kehittämishankkeessa, Soskussa.


www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/sosiaaliasemat/aikuissosiaalityo
www.jyvaskyla.fi/hankkeet/sosiaalinen_kuntoutus
www.jyvaskyla.fi/sosiaalipalvelut/sosiaaliasemat/aikuissosiaalityo/toimintaa


Lisätietoja:
kehittäjäsosiaalityöntekijä Kaisa Kohvakka, p. 014 266 7262
projektipäällikkö Seija Kinnunen, p. 014 266 3550

( 1.9.2017Tuija Ijäs )

Ajankohtaista toimeentulotuessa

Perustoimeentulotuki on siirtynyt Kelan hoidettavaksi 1.1.2017 alkaen. Vuonna 2017 kunta voi myöntää edelleen täydentävää toimeentulotukea sellaisiin erityisiin menoihin, joita perustoimeentulotuki ei kata. Sinulla täytyy olla voimassaoleva perustoimeentulotuen päätös Kelasta, ennen kuin hakemus voidaan käsitellä sosiaalitoimessa.

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje