Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Terveyspalvelut » Terveysblogi » Miksi meillä aina kestää?
30.1.2018

Miksi meillä aina kestää?

No mikä tässä nyt taas kestää? Ajanvarausnumeron takaisin soittoa sai odottaa toista tuntia. Lääkäri oli puoli tuntia myöhässä. Hoitajakaan ei löytänyt korvalamppua ja keuhkokuvan ajanvarauksessa kansliassa meni liian monta kuppia kahvia. (Kyllä nyt verenpaine nousee.)

Hoitoon pääsy ja hoidon saatavuus ovat asioita, jotka pyörivät potilaiden ja asiakkaiden huulilla sanoina tai toisina Näistä asioista tulee paljon palautetta, koska aihe koskettaa läheltä avuntarvitsijaa ja hänen omaisia. Kun avun tarve tulee, apua toivoo usein saavansa pian.

Terveysasemalla hoitoonpääsyä ja terveysaseman henkilökunnan työskentelyä ohjaa laki. Hoitajien kuuluu tehdä potilasta koskeva hoidon tarpeen arvio. Tämä hirviömäinen sanayhdistelmä kuvastaa sitä, mitä potilas parhaillaan kokee, miten hoitaja asian kuulee ja miten hoitaja yhdistää nämä tiedonjyväset. Hoitaja selvittää potilaan avuntarvetta ja arvioi sitä kokemukseensa, organisaation tapoihin ja Käypä hoito -suosituksiin perustuen. Hoidon tarpeen arvio kirjataan kokonaisuudessaan potilaan ”papereihin”, eli potilaskertomukseen. Toisinaan arviossa kestää pitkään ja ajanvarausnumeromme ruuhkautuu. Onneksi henkilökunta on motivoitunut löytämään parhaan ratkaisun potilaan hyväksi.

Potilaan tullessa varaamalleen ajalle olemme valitettavasti toisinaan myöhässä. Joskus potilaan vaiva ja huoli on niin iso, että varattuna oleva aika ei riitä. Tuolloin saatamme olla taas himpun verran myöhässä. Mutta asia on parempi hoitaa kerralla kuntoon, vaikka siinä vähän kestäisikin.

Huolellinen kirjaus on yksi vastaanoton tärkeä osa. Kirjaaminen varmistaa tiedon siirtämisen niin potilaalle itselleen kuin seuraavalle potilasta hoitavalle ammattilaiselle. Toisinaan asiaa on paljon, ja kirjaamisessa menee tovi, jolloin hupsistaheijakkaa, seuraavan potilaan aika voi olla myöhässä.

Työmme terveyspalveluissa on myös moniammatillista. Tämä on sana, jossa on positiivinen paino. Potilaan tullessa vastaanotolle, voi vastassa olla fyysisesti vain yksi terveydenhuollon ammattilainen, mutta tarvittaessa käsiemme ulottuvilla on paljon muita ammattilaisia monilta eri aloilta. Kuinka hyvä onkaan, että terveydenhuollon ammattilaisia on verkostoitunut yhteen! Vastaanottoa pitävä sairaanhoitaja voi kiireen vilkkaa kipaista lääkärin, toisen sairaanhoitajan, fysioterapeutin, päihdehoitajan tai psykiatrisen sairaanhoitajan luona ja etsiä potilaalle parhaan mahdollisen avun. Aikaa tässä ehkä vierähti (ja taas ollaan myöhässä), mutta asia tuli hoidettua – potilaan parhaaksi.

Olemme täällä sinua varten, vaikka meillä joskus vähän kestää.

Elina Lahtinen
sairaanhoitaja, Keskustan terveysasemaTerveysblogi: Elina Lahtinen

JYTE - Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus

Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus (Jyte) tuottaa perusterveydenhuollon palvelut Hankasalmen, Jyväskylän ja Uuraisten kuntien noin 140 000 asukkaalle. Erikoissairaanhoidon palveluja kuntalaiset saavat Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kautta.

Etsitkö näitä?

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje