Suoraan sisältöön
Avaa navigaatio
Jyväskylän kaupunki » Organisaatio » Konsernihallinto » Viestintä ja markkinointi » Internet » Internet: uutiset » Jyväskylän www-sivut taas vertailun kärjessä

Jyväskylän www-sivut taas vertailun kärjessä

Kaupunki osallistui syksyllä iTest Oy:n käyttäjätutkimukseen, jossa kysyttiin kävijöiden mielipiteitä kaikkiaan 20 Suomen kunnan sivuista. Tutkimus suoritettiin kolmannen kerran peräkkäisinä vuosina.

Vertailevassa tutkimuksessa Jyväskylä oli paras - yhdessä Oulun kaupungin kanssa - käyttäjätyytyväisyysindeksillä (asteikko 1-5) 3,67 (viime vuonna 3.77) . Kouluarvosanalla arvosteltuna Jyväskylä sai arvosanan 8,08 (keskiarvo 7,8) kun vastaava arvosana viime vuonna suoritetussa tutkimuksessa oli 8,17.

Pistekeskiarvo laskettiin mm. seuraavien väitteiden todenmukaisuudesta (1= olen täysin erimieltä, 5= olen täysin samaa mieltä)

  • yleisesti ottaen helppo käyttää 4,03 (keskiarvo 3,85)
  • säästää aikaa ja vaivaa 3,93 (keskiarvo 3,75)
  • hyödyllinen 3,91 (kaikkien kuntien keskiarvo 3,82)
  • pidän palvelusta 3,84 (keskiarvo 3,68)
  • sivustolla on helppo liikkua 3,75 (keskiarvo 3,66)
  • monipuolinen tarjonta 3,73 (keskiarvo 3,51)
  • sivut toimivat ongelmitta 3,72 (keskiarvo 3,67)
  • sivuilla oleva tieto on ajantasaista 3,71 (keskiarvo 3,43)
  • ajanmukainen 3,68 (keskiarvo 3,44)
  • selkeä 3,55 (keskiarvo 3,45)
  • miellyttävä ulkoasu 3,52 (keskiarvo 3,40)
  • sivustolta löytyy tarpeeksi tietoa 3,41 (keskiarvo 3,21)
  • sivustolla oleva tieto on helppo löytää 3,32 (keskiarvo 3,31)
  • erottuu edukseen 3,26 (keskiarvo 3,11)


Eniten kävijöitä kiinnostivat ajankohtaiset asiat, kirjasto, tapahtumakalenteri, vapaa-aika ja harrastus/liikunta-asiat, koulutus ja kulttuuri. 91% löysi hakemansa tiedon joko kokonaan tai osittain, 3% ei hakenutkaan mitään erikoista ja 5% ei löytänyt haluamaansa tietoa.

Kävijöiltä kysyttiin myös miten sivuja voisi parantaa - mm. jotkut halusivat että kaupungin eri yksiköiden sivut muistuttaisivat enemmän toisiaan, tiedon löydettävyyttä toivottiin parannettavan, yhteystietoja erityisesti koulujen osalta toivottiin tuotavan paremmin esille, samoin eri palvelujen aukioloaikojen löydettävyyttä.

Jyväskylässä vastaajia oli 634, joista jyväskyläläisiä oli 63% (keskiarvo 56%). Vastaajista suurimman ikäryhmän (29%) muodostivat 19-25 -vuotiaat (keskiarvo 18%). Suurin osa (68%) vastaajista oli naisia (keskiarvo 62%). Taustaltaan suurimman ryhmän muodostivat opiskelijat (30%) (keskiarvo 19%).

45% vastaajista oli yhteydessä internetiin työpikaltaan ja 42% kotoaan.

iTest Oy:n lehdistötiedote löytyy täältä:
http://www.itest.fi/Lehdistotiedote070104.shtml

Alkuperäinen uutinen uutisarkistossa salasanan takana

8.1.2004
Mikael Ratschinskij, Internet-tiedottaja

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2017 | Sivun alkuun | Tietoja sivustosta
Jyväskylän kaupungin pääFacebook-sivu Jyväskylän kaupungin pääTwitter-virta Jyväskylän kaupungin pääYouTube-kanava Jyväskylän kaupungin rss-virrat ja ohje