Jyväskylän www-sivut yhä vertailun kärjessä
Kaupunki osallistui syksyllä iTest Oy:n käyttäjätutkimukseen, jossa kysyttiin kävijöiden mielipiteitä kaikkiaan 28 Suomen kunnan sivuista. Tutkimus suoritettiin neljännen kerran peräkkäisinä vuosina.
Vertailevassa tutkimuksessa Jyväskylä oli paras käyttäjätyytyväisyysindeksillä (asteikko 1-5) 3,71 (viime vuonna 3.67) . Oulu oli toinen indeksillä 3,70. Kouluarvosanalla arvosteltuna Jyväskylä sai arvosanan 8,12 (keskiarvo 7,73) kun vastaava arvosana viime vuonna suoritetussa tutkimuksessa oli 8,08.
Pistekeskiarvo laskettiin mm. seuraavien väitteiden todenmukaisuudesta (1= olen täysin eri mieltä, 5= olen täysin samaa mieltä)
- hyödyllinen 4,19 (kaikkien kuntien keskiarvo 3,94)
- säästää aikaa ja vaivaa 3,97 (keskiarvo 3,74)
- yleisesti ottaen helppo käyttää 3,88 (keskiarvo 3,71)
- pidän palvelusta 3,88 (keskiarvo 3,63)
- sivut toimivat ongelmitta 3,87 (keskiarvo 3,71)
- monipuolinen tarjonta 3,79 (keskiarvo 3,47)
- sivustolla on helppo liikkua 3,75 (keskiarvo 3,55)
- ajanmukainen 3,73 (keskiarvo 3,40)
- sivuilla oleva tieto on ajantasaista 3,63 (keskiarvo 3,36)
- selkeä 3,75 (keskiarvo 3,38)
- miellyttävä ulkoasu 3,57 (keskiarvo 3,33)
- sivustolta löytyy tarpeeksi tietoa 3,45 (keskiarvo 3,14)
- erottuu edukseen 3,37 (keskiarvo 3,01)
- sivustolla oleva tieto on helppo löytää 3,31 (keskiarvo 3,19)
Eniten kävijöitä kiinnostivat ajankohtaiset asiat, kirjasto, tapahtumakalenteri, kulttuuri sekä vapaa-aika ja harrastus/liikunta-asiat. 91% löysi hakemansa tiedon joko kokonaan tai osittain, 4% ei hakenutkaan mitään erikoista ja 5% ei löytänyt haluamaansa tietoa.
Kävijöiltä kysyttiin myös miten sivuja voisi parantaa - mm. tiedon löydettävyyttä toivottiin parannettavan, asiointimahdollisuuksia toivottin lisättävän, lisää asiakasnäkökulmaa linkkeihin organisaationäkökulman sijasta ja mm. linkkiä tapahtumakalenteriin etusivulle.
Jyväskylässä vastaajia oli 527, joista jyväskyläläisiä oli 66% (keskiarvo 60%). Vastaajista suurimman ikäryhmän (26%) muodostivat 26-35 -vuotiaat (keskiarvo 27%). Suurin osa (68%) vastaajista oli naisia (keskiarvo 64%). Taustaltaan suurimman ryhmän muodostivat toimihenkilöt (27%) (keskiarvo 31%).
46% vastaajista oli yhteydessä internetiin työpaikaltaan ja 44% kotoaan.
iTest Oy:n lehdistötiedote löytyy täältä:
http://www.itest.fi/Tiedote_240105.shtml
Lisätietoja:
Internet-tiedottaja Mikael Ratschinskij
puh 62 4382
etunimi.sukunimi@jkl.fi
Alkuperäinen uutinen uutisarkistossa salasanan takana
24.1.2005
Mikael Ratschinskij, Internet-tiedottaja