Suoraan sisältöön

Rakennuksen tai sen osan purkaminen

Rakennuksen purkaminen edellyttää aina joko purkamisilmoitusta tai purkamislupaa rakennuksen koosta riippuen. Uutta rakennusta rakennettaessa ja vanhaa purettaessa, purkamisen voi esittää uudisrakennuksen rakennuslupahakemuksen yhteydessä.

Rakennusvalvontaviranomainen voi rakennuksen tai sen osan purkamislupahakemusta käsitellessään vaatia hakijaa toimittamaan asiantuntijan tekemän selvityksen rakennuksen historiallisesta ja rakennustaiteellisesta arvosta sekä kuntotutkimuksen, josta selviää rakennuksen rakenteellinen kunto.

Purkamislupahakemus ja -ilmoitus tehdään sähköisen asioinnin kautta.

Purkamislupahakemuksen ja -ilmoituksen voi jättää myös paperilomakkeella, jolloin se muutetaan rakennusvalvonnassa sähköiseen muotoon ja käsitellään sähköisessä asiointipalvelussa.

Purkamisilmoitus tehdään alla olevalla RK9-, Selvitys purkujätteen käsittelystä ja määrästä-lomakkeilla sekä asemapiiroksella.

Ohjeita purkamisluvan täyttämiseen

Hakijana on aina kiinteistön omistaja tai haltija (esimerkiksi vuokralainen). Luvan voi allekirjoittaa joku muu kuin omistaja, jos hänellä on valtakirja. Esimerkiksi asunto-osakeyhtiössä huoneiston omistaja ei voi itse hakea lupaa, vaan hakemus on aina tehtävä yhtiön nimissä ja osakas voi vain toimia yhtiön valtuuttamana asiamiehenä ja allekirjoittaa hakemuksen.

Kiinteistön omistus tai hallinta on todistettava, mikäli se tieto ei ole jo viranomaisen rekisterissä. Omistuksen voi todistaa kauppakirjalla, lainhuuto-otteella tai muulla vastaavalla asiakirjalla.

Lisäksi lupahakemukseen tulee liittää seuraavat asiakirjat:

Copyright © Jyväskylän kaupunki 2018 • Sivun alkuunTietoja sivustosta